Archief voor april 2017
*
Kennen jullie deze nog ???
*

*
Nog steeds (al 4 jaar) ben ik de enige waarnemer in Nederland van deze mooie Jeneverbesbladwespjes met hun prachtige waaierantennes.
*
*
Nu zijn deze beestjes ook best klein, minuscuul, 8 mm, dus nog geen centimeter, en erg onopvallend als je er niet echt op let. Pas heel dichtbij zie je die mooie waaiertjes die dus hooguit 1-2 mm zijn….
Dit jaar heb ik niet alleen foto’s gemaakt maar de beestjes ook gefilmd. Het dagelijkse reilen en zeilen komt allemaal voorbij en het leuke chaotische gedrag van de mannetjes komt duidelijk in beeld. Met de roep van de Tjiftjaf op de achtergrond is het een leuk filmpje geworden.
Veel kijkplezier !!!
*
*
Weet jij ook ergens een Jeneverbes te staan? Kijk dan eens goed of je deze beestjes misschien ook kunt ontdekken. Nu is de tijd, over een week of 2 zijn ze weer verdwenen; paren, eitjes leggen en hun levenscyclus is voltooid….
Easy as that 🙂
En hier nog een paar extra mooie foto’s als afsluiting….
*
Tot ziens,
Groetjes Sandra
*******
*
Wantsen en Cicades zijn er in vele soorten en maten en gelukkig kunnen we van deze beestjes nu weer volop genieten.
*
Koolschildwantsen bijvoorbeeld. Een zwart wantsje met een patroontje op het schild dat zowel wit, geel of rood kan zijn.
*
*
En kennen jullie deze al ?
*
Dit beestje van ongeveer 4 mm is een spoorcicade genaamd Asiraca Clavicornis. Al een paar jaar achter elkaar zie ik er per ongeluk wel eens eentje maar wel altijd in hetzelfde gedeelte van de tuin. Ze zijn zo klein en goed gecamoufleerd dat er juist je oog op moet vallen om hem te zien.
*

*
Maar deze kennen jullie wél, de Zuringwants. Nog nooit eerder heb ik er zoveel van gezien in de tuin. In sommige struiken zitten tientallen van deze wantsen, blijkbaar een goede winter gehad.
*
*
Dat belooft wat 🙂
Tot ziens, groetjes Sandra
*
*******
*
Jong grut overal in de weilanden….
Zoals dit Koniksveulentje dat nog niet zo lang op deze wereld rondhuppelt aan de smetteloos witte beentjes te zien.
*
*
Of deze lammetjes … hoewel niet meer zo heel klein want ze lopen al gewoon gras te grazen….
*
*
Allemaal dingetjes waar je in deze ontluikende lente van kunt genieten, net als van het vrolijke zingen van de Veldleeuwerikjes.
*
*
Zij en wij ; Allemaal blij met de lente…..
🙂 🙂 🙂
Bedankt voor je bezoekje !!!
🙂
*
*******